אמאל'ה! קישורי ספאם מפחידים אותי

Posted by

בדקת את האתר שלך בכלי כמו ahrefs או SEMRUSH' גילית עשרות קישורי ספאם שמקשרים לאתר שלך ואתה חושש שהאתר שלך יעוף מגוגל?
החלפת או קנית קישורים מאתרים שפתאום נעלמו מהאינדקס?
האתר שלך ירד בדירוג ואתה מנסה להבין למה, מה קרה?
אתה חושד שקישורים שקנית מאתרים הבנויים על דומיינים פגי תוקף גרמו לך לירידה בדירוג בגלל העדכון האחרון של גוגל?
אתה פוחד שכל קישורי הספאם הללו יגרמו להפחתה בדירוג של דפי האתר שלך?
אם כך, הפוסט הזה בדיוק בשבילך.
הפוסט מתאר את השתלשלות המדיניות של גוגל לקישורים ספאם במהלך השנים, תשובתו המפתיעה של ג'ון מולר מסמנת אולי שינוי בגישה והמסקנה היא הכי חשובה.

מה הם קישורי ספאם?

פעם בכדי לקדם אתר בגוגל, כל מה שהיית צריך לעשות זה, לתת לאתר ולדפי האתר כמות טובה של קישורים נכנסים.
אם נתת מספיק קישורים לדף אינטרנט, יכולת לקדם אותו, גם אם התוכן בדף היה חסר ערך לגולש.
מסיבה זו מקדמי אתרים רבים נהגו בטקטיקות של יצירת קישורים רבים מאתרים שונים.
גוגל עלו על הטקטיקות הללו ודאגו שמערכות הספאם שלהם יאבחנו את פרופיל הקישורים של אתרים ויפעלו כנגד אתרים עם פרופיל קישורים "לא טבעי".

מה זה פרופיל קישורים לא טבעי?

באותם הימים, שגם קישורים לא איכותיים עשו את העבודה, מקדמי אתרים השיגו קישורים חיצוניים לאתרים שלהם בכמויות ממקורות כגון:

  • אתרי מאמרים: אתרים שאפשרו כתיבת מאמר והוצאת קישורים מגוף המאמר לאתרים אחרים.
  • מנגנוני תגובות באתרים: מקדמי אתרים הפעילו בוטים ששתלו תגובות באתרים חזקים עם קישורים לאתרים שקדמו.
  • הודעות בפורומים: גם כאן מקדמי האתרים הפעילו בוטים שישתלו הודעות בפורומים עם קישורים לאתרים שלהם.
  • רשתות בלוגים: הקמת בלוגים במערכות בלוגים וכתיבת מאמרים חסרי ערך למטרה של הוצאת קישורים לאתרים המקודמים.
  • רשתות PBN: מקדמי אתרים הקימו רשתות של אתרים שכל ייעודם היה, לשמש ככלי להחלפת קישורים עם רשתות אתרים של מקדמי אתרים אחרים. רשתות אלו כונו בשם PBN.

פרופיל קישורים לא טבעי וקידום אתרים שלילי

אם בתחילת הדרך, קישורים לא טבעיים סייעו למקדמי האתרים להשיג דירוגים טובים לאתרים שלהם, בהמשך הדרך גוגל הענישו את האתרים הללו, באמצעות הפחתה בדירוג ואפילו באמצעות הסרת אתרים מהאינדקס.
מקדמי אתרים שזיהו את שינוי הכיוון של גוגל וראו שגוגל פוגעים ומענישים אתרים עם פרופיל קישורים לא טבעי, החלו לנצל את המצב ולפגוע באתרים מתחרים באמצעות יצירת פרופיל קישורים לא טבעי לאתרים המתחרים.
הרעיון מאחורי השימוש בטקטיקה הזו, היה שפגיעה באתרים המדורגים במעלה תוצאות החיפוש, תביא לעליה בדירוג של האתרים המדורגים בדירוג נמוך יותר.
יצירת פרופיל קישורים לא טבעי לאתרים מתחרים הייתה חלק מטקטיקת קידום שכונתה בשם קידום אתרים שלילי.
מלבד הפצצת קישורי ספאם לאתרים מתחרים, קידום אתרים שלילי כולל גם טקטיקות של העתקת תכנים והפצתם באתרים אחרים, פריצה לאתרים ושתילת דפים וקישורים ואמצעים נוספים.
בגוגל הבינו שהם חייבים לתת מענה לטקטיקת הקידום השלילית הזו והם יצרו את השירות של דחיית קישורים (באנגלית: Disvow).

מהו שירות דחיית קישורים Disvow?

באוקטובר 2012 גוגל הציגו לראשונה את שירות ה-Disavow שלהם, אשר אפשר לבעלי אתרים ומקדמים לבקש מגוגל להתעלם מקישורים מסוימים המופנים לאתר שלהם.
כלי ה-Disavow קיים גם כיום והוא משמש בעלי אתרים למקרים בהם של דחיית קישורים במצבים כמו: קישורים מאתרים בעלי מוניטין גרוע, קישורים קנויים, קישורים שנוצרו מהחלפות קישורים וכל קישור לא טבעי, בין אם הוא נוצר על ידי בעלי האתר עצמו או אנשים אחרים.
השימוש בכלי ה-Disavow מתבצע בדרך כלל כאשר ננקטת כלפי בעלי האתר פעולה ידנית אולם, יש גם מקדמי אתרים ובעלי אתרים שמשתמשים בכלי כאשר הם מזהים כמות רבה של קישורי ספאם לאתר שלהם.
על מנת להשתמש בכלי, אתה צריך ליצור רשימה של קישורים אותם אתה רוצה לדחות על פי ההוראות של גוגל ולהעלות את הרשימה לאזור של דחיית הקישורים בגוגל סרץ קונסול.
כלי דחיית הקישורים של גוגל עדיין עובד וקיים בסרצ קונסול אך, האם הוא עדיין נחוץ?
האם קידום אתרים שלילי באמצעות קישורי ספאם עדיין יכול לפגוע בדירוג האתר שלך?

האם קישורי ספאם יכולים לפגוע באתר?

צריך לזכור שהכלי לדחיית קישורים נוצר מלפני 12 שנים, אלגוריתם הדירוג של גוגל ומערכות זיהוי הספאם שלהם עברו דרך ארוכה מאז.
באופן הגיוני, עצם העובדה שהכלי לדחיית קישורים עדיין קיים, מסמנת לנו שקישורי ספאם עדיין יכולים לפגוע בדירוג האתר.
עם זאת, מה שגרם לי לכתוב את הפוסט הזה, זו הודעה של ג'ון מולר בקבוצת דיון באתר רדיט.
(John Mueller) משמש בגוגל בתפקיד של "Search advocate" שמטרתו לתווך, לקשר ולהפיץ ידע בין בעלי אתרים לצוותי החיפוש בגוגל.
בדיון הספציפי שמשך את תשומת ליבי, אחד המשתמשים ביקש את עזרת המשתתפים האחרים לבעיה באתר שלו.
המשתמש שם לב באמצעות כלים של צד שלישי שחלה עליה בקישורים הנכנסים לאתר שלו מאתרי ספאם.
הוא מציין כי הקישורים הללו הפחיתו מרמת המהימנות של האתר שלו ומבקש את עזרת הגולשים בטיפים ועצות.
תשובתו של ג'ון מולר היתה מפתיעה בכך שהוא לא הנחה את המשתמש לעשות שימוש בכלי לדחיית קישורים.
הוא ייעץ לו להתמקד בדברים אחרים וציין כי גוגל מאוד טובים בזיהוי קישורי ספאם אבל כמו הגולשים גם המערכות הללו לא עובדות טוב במצבים שבהם האתרים המקושרים הם לא כל כך איכותיים.
לכן, מולר מוסיף ומייעץ למשתמש: במקום לרדוף אחרי קישורי ספאם, דאג שהאתר שלך יהיה מדהים.

השאלה ברדיט

שאלה באתר רדיט על קישורי ספאם לאתר

תשובתו של ג'ון מולר מגוגל

תשובתו של ג'ון מולר מגוגל על קישורי ספאם לאתר

התובנות שלי מדברי ג'ון מולר

  • גוגל מצליחים לזהות בצורה טובה יותר תוכן איכותי ולכן גם אלגוריתם הדירוג שלהם תלוי פחות בדירוג הדפים על סמך קישורים נכנסים – זאת אומרת, קישורים נכנסים חשובים היום הרבה פחות מפעם לקידום בגוגל.
  • ספאם הוא לא רק פונקציה של טקטיקות קידום שליליות אלא, גם של איכות התוכן באתר.
    זאת אומרת, אם האתר שלך מכיל תוכן איכותי, אתה לא צריך לחשוש מקישורי ספאם, קישורים קנויים או החלפות קישורים שגוגל עלו עליהם.
    לעומת זאת, אם האתר שלך מכיל תוכן בינוני ולא איכותי, אתה כן צריך לחשוש מקישורי ספאם שנוצרו על ידך או על ידי המתחרים שלך.

המסקנה

במקום לרדוף אחרי קישורים או להשקיע כסף רב בקניית קישורים, הפוך את האתר שלך לאתר עם התוכן הכי איכותי.

קידום אורגני בגוגל להצלחה!

היי, שמי יורם בן אבו.
המתחרים שלך מצליחים ואתה מקבל פירורים מגוגל?
אין לך עדיין אתר לעסק?
דבר איתי וקבל יעוץ חינם.

יורם בן אבו מקדם אתרים
058-5843744 דילוג לתוכן