בית » מילון קידום אתרים » תוכן משוכפל

תוכן משוכפל

מה זה תוכן משוכפל?

תוכן משוכפל בתחום ה-SEO' הוא תוכן שמופיע ביותר ממקום אחד ברחבי האינטרנט.
מה זה אומר יותר ממקום אחד?
באינטרנט מתייחסים לכתובת URL של הדף כאל מקום ולכן, כתובות URL שונות לדפים זהים הם תוכן משוכפל המופיע יותר מפעם אחת. לדוגמא: הכתובות https://www.new-seo.co.il ו-https://new-seo.co.il הם שני מקומות שונים מבחינת גוגל או מנועי חיפוש אחרים.
תוכן משוכפל או תוכן כפול הוא מצב שבעלי אתרים ומקדמי אתרים חוששים ממנו, לפעמים באופן מופרז.
רבים חושבים שתוכן משוכפל יכול לגרום לענישה מצד גוגל, זה לא מדויק.
תוכן משוכפל יכול לגרום במקרים מסוימים לפגיעה בדירוג האתר ואפילו לענישה אבל, רק במקרים מאוד מסוימים (כאשר האתר מעתיק בשיטתיות תוכן מאתרים אחרים).
לא צריך לפחד מתוכן משוכפל, כן צריך לדאוג שיהיה כמה שפחות תוכן משוכפל באתר שלך ושהאתר שלך יכיל תוכן מקורי וייחודי שלא קיים באתרים אחרים.

גורמים לתוכן משוכפל

תוכן משוכפל יכול להיגרם ממספר סיבות, כגון:

ניהול שני אתרים זהים בכתובות שונות

יש אנשים או חברות המנהלים 2 אתרים עם שתי גרסאות של שם דומיין כמו לדוגמה thisdomain.co.il ו-this-domain.co.il.
הם מתחזקים 2 גרסאות שונות של שם הדומיין שלהם ורוצים שאנשים יגיעו לאתר בשתי הגרסאות הללו.
גוגל יראה בשני האתרים הללו שכפול אחד של השני ולא יאנדקס את כל העמודים בשני האתרים.
גוגל ומנועי חיפוש אחרים יבחרו בגרסה מועדפת והיא עלולה להיות זו שפחות מועדפת מבחינתכם.

הפתרון

  • אם אין לך צורך עסקי ממשי לתחזק 2 אתרים זהים תחת שמות דומיינים שונים, אין סיבה שתעשה זאת.
    בחר דומיין אחד שיהיה הדומיין העיקרי, נהל עליו את האתר ובצע הפניית 301 מהדומיין המשני אל הדומיין העיקרי.
    כך, לדוגמה מי שיגלוש לכתובת this-domain.co.il יופנה באופן אוטומטי לכתובת thisdomain.co.il.
  • אם יש לך סיבה עסקית לניהול 2 אתרים זהים תחת 2 שמות דומיינים שונים, השתמש בתג קנוניקל בכדי להציג בפני גוגל את הגרסה המועדפת (בחר שם דומיין אחד שהדפים בו יהיו הדפים המועדפים ושמור על עקביות).

ניהול לא נכון של שם האתר עם WWW וללא WWW

אם האתר שלך מאפשר גישה באמצעות כתובות שונות לאותו אתר כמו לדוגמה https://www.new-seo.co.il או https://new-seo.co.il.
מבחינת גוגל מדובר בשתי כתובות שונות והתוכן עלול להחשב כתוכן משוכפל.

הפתרון
אחד מאמצעים הבאים:

  • שימוש בהפניית 301 להפנות לכתובת המועדפת.
  • שימוש בתג קנוניקל כתובת אבסולוטית בכדי לציין לגוגל מהי הכתובת המועדפת.
  • שימוש במפת אתר בכדי לציין לגוגל מהם כתובות הדפים המועדפים באתר.

ניהול לא נכון של שם האתר עם http ו-https

אם האתר שלכם מאפשר גישה באמצעות כתובות שונות לאותו אתר כמו לדוגמה http://www.new-seo.co.il או https://www.new-seo.co.il, מבחינת גוגל מדובר בשתי כתובות שונות והתוכן עלול להחשב כתוכן משוכפל.

הפתרון
גם כאן ניתן להשתמש באחד מאמצעים הבאים:

  • שימוש בהפניית 301 להפנות לכתובת המועדפת.
  • שימוש בתג קנוניקל עם כתובת אבסולוטית בכדי לציין לגוגל מהי הכתובת המועדפת.
  • שימוש במפת אתר בכדי לציין לגוגל מהם כתובות הדפים המועדפים באתר.

דפים עם לוכסן וללא לוכסן

גוגל מתייחס לכתובות עם לוכסן בסוף ה-URL וללא לוכסן כאל שתי כתובות שונות ולכן, מבחינתו אם תאפשרו גישה לשתי סוגי כתובות אלו, התוכן עלול להחשב כתוכן כפול.

הפתרון

  • שימוש בתג קנוניקל עם כתובת אבסולוטית בכדי לציין לגוגל מהי הכתובת המועדפת.
  • שימוש במפת אתר בכדי לציין לגוגל מהם כתובות הדפים המועדפים באתר.

גרסאות אתר שונות למכשירים ניידים ולמחשב שולחני

אם אתם משתמשים בגרסאות אתר שונות עם כתובות אתר שונות, אך התוכן בדפים זהה לטלפונים ניידים ולמחשבים כמו לדוגמא: “example.com” עבור מחשבים שולחנים ו-“m.example.com” עבור ניידים, גוגל יראה בזה תוכן כפול אם לא תנהלו את הכתובות נכון.

הפתרון
שימוש בתג קנוניקל ביחד עם תג alternate עם תג media עבור מובייל.
תג alternate משמש בכדי לציין לגוגל על גרסת המובייל של גרסת הדסקטופ.
בדף של גרסת הדסקטופ נציין מהי גרסת המובייל באופן הבא:

<link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)" href="http://m.example.com/">

זה אומר שדף המובייל צריך להיות מוצג כאשר רוחב הצג של הגולש קטן מ-640 פיקסל.
בדף בגרסת המובייל נציין תג קנוניקל שמציין את דף הדסקטופ כדף העיקרי באופן הבא:

<link rel="canonical" href="http://www.example.com/">

דפי AMP

דפי AMP הם דפי אינטרנט מותאמים לסמארטפונים ווטאבלטים, המכוונים לשיפור חוויית המשתמש במכשירים אלו. דפי AMP נטענים מהר יותר מדפי אינטרנט רגילים, ומציעים חוויית גלישה חלקה ונוחה יותר.
הבעיה היא שגרסת AMP של דף מסוים עשויה להיחשב כשכפול של דף אחר.

הפתרון

כאשר דף AMP הוא שכפול של דף מועדף (הדף הקנוני) נשתמש בדף המועדף (הרגיל) בתג "amphtml" באופן הבא:

<link rel="amphtml" href="https://www.example.com/url/to/amp/document.html" />

כך אנו מודיעים למנוע החיפוש על הכתובת של גרסת ה-AMP של הדף הקנוני.
בדף ה-AMP נשתמש בתג קנוניקל בכדי להצביע על הדף המועדף באופן הבא:

<link  rel="canonical"  href="https://www.example.com/url/to/canonical/document.html"/>

שימוש שגוי בתג קנוניקל

תג קנוניקל מסייע לבעל האתר להורות למנועי חיפוש מהו הדף המועדף שלהם, כאשר יש מספר דפים עם תוכן זהה.
שימוש שגוי בתג עלול לגרום לכך שמנועי החיפוש יסמנו דפים באתר כדפים בעלי תוכן משוכפל.

הפתרון
לתקן את הטעויות בתג קנוניקל באופן כזה שכל העותקים השונים יצביעו לדף אחד מועדף.

יצירת דפים עם תוכן זהה באתר

ישנן מערכות אתרים שיוצרות דפים עם תוכן משוכפל, כמו לדוגמה פלטפורמות ניהול תוכן שיוצרות דפים זהים עם כתובות URL שונות (כמו לדוגמא מסננים של דפי מוצרים באתרי אי קומרס).

הפתרון

שימוש בתג קנוניקל בכדי להצביע על כתובת הדף המועדף.

גרסאות שונות של תוכן זהה באתר

אם אתם לדוגמה מחזיקים גרסאות להדפסה של עמוד באתר שהיא שונה מבחינת העיצוב מהדף המקורי אך זהה מבחינת התוכן או קובץ PDF של העמוד, מדובר בתכנים משוכפלים.

הפתרון
שימוש בתג קנוני שיצביע על דף ה-HTML ככתובת מועדפת.

תוכן משוכפל באתרים אחרים שלא שייכים לך

לפעמים העתקת תוכן נעשית במזיד. יש אתרים שכל יעודם זה להעתיק באופן אוטומטי תוכן מאתרים אחרים בכדי לזכות בתנועה שתגיע דרך גוגל באמצעות התוכן הזה.
אתרים אלו עוברים על חוק זכויות יוצרים.
אם אתר מסוים מעתיק מהאתר שלך תוכן, זה עלול לפגוע בך וגוגל עלול להחשיב את התוכן באתר המעתיק כגרסה מועדפת והדף באתר שלך יעלם (גם אם אתה היית קודם).

הפתרון

במידה ומדובר בתוכן משוכפל שאתה הסכמת שיפורסם באתר אחר.

הפתרון
רצוי שלא לפרסם תוכן שלך באתרים אחרים וגם באתר שלך.
אם בכל זאת החלטת לפרסם תוכן מהאתר שלך באתר אחר, כדאי להכניס קישור בעותק שבאתר החיצוני שיפנה לדף המקורי באתר שלך והפתרון הטוב ביותר הוא להשתמש בתג קנוניקל שיצביע על הדף באתר שלך כדף המועדף.

אתה מעתיק תכנים מאתרים אחרים באישור

העתקה של תכנים מאתרים אחרים פוגעת גם באתר שלך וגם באתר המועתק.

הפתרון
צור תוכן ייחודי ואיכותי. אל תעתיק תכנים מאתרים אחרים.

האם תוכן משוכפל יכול לפגוע באתר שלי?

תוכן משוכפל עלול לפגוע בקידום האתר במספר דרכים, כגון:

  • פגיעה בחוויית המשתמש
  • ירידה בדירוגים בתוצאות החיפוש
  • ענישה מצד גוגל (במקרים של העתקות תוכן שיטתיותעל ידי אתרים אחרים)

כדי למנוע תוכן משוכפל, חשוב לבצע בדיקות תקופתיות לזיהוי תוכן כפול. ניתן לבצע בדיקות באמצעות כלים שונים.

בדיקת תוכן משוכפל

בכדי לאתר אתרים אחרים שמעתיקים ממך תוכן (באנגלית זה נקרא: Plagiarism Checker), אתה יכול להשתמש בכלים הבאים שמאפשרים איתור תוכן משוכפל בשפות שונות:

הכלים הללו מאפשרים גרסאות חינמיות מוגבלות וגרסאות מקצועיות בתשלום.

בדיקת תוכן משוכפל בדפים פנימים באתר שלך

בכדי לאתר תוכן משוכפל באתר שלך אתה יכול לעשות זאת באמצעות חיפוש פשוט של פקודת site:yourdomain.com בגוגל ולהתרשם מה-URL שמופיעים.
אתה רוצה לראות אחידות במבנה הקישורים. אם אתה מזהה חוסר אחידות, זה סימן שיש בעיה.
חוסר אחידות הכוונה לשימוש בגרסאות של כתובות שונות כמו:

  • http ו-https
  • עם www ובלי www
  • עם לוכסן בסוף ה-URL וללא לוכסן
  • URL של גרסאות שונות עם פרמטרים או גרסאות מובייל ו-AMP

כלי כמו Screamin Frog מאפשר לך בגרסה החינמית שלו, לאתר דפים שהכותרות ותיאורי המטא שלהם זהים.
דפים אלו עשויים להיות בעלי תכנים משוכפלים.
בגרסה בתשלום, ה-Screamin Frog יאתר תוכן משוכפל ויציין באחוזים את הזהות בתכנים משוכפלים.

קידום אורגני בגוגל להצלחה!

היי, שמי יורם בן אבו.
המתחרים שלך מצליחים ואתה מקבל פירורים מגוגל?
אין לך עדיין אתר לעסק?
דבר איתי וקבל יעוץ חינם.

יורם בן אבו מקדם אתרים
058-5843744 דילוג לתוכן